Som nevnt i min tidligere beretning «Førstereis», tilbragte jeg noen av mine tidlige ungdomsår i handelsflåten.
Etter 8 måneder som messegutt var jeg rede for nye oppgaver – og det fikk jeg.
I august 1947 kom vi med «Kollbjørg» til Amsterdam med en parafinlast fra Abadan i Persiabukten. Toogtyve av besetningen hadde sagt opp for avmønstring. Det var fortsatt stor mangel på sjøfolk med fartstid, så det lå an til at vi ville bli kort for mannskap. På en måte var det godt nytt, fordi vi ville få hyrene for de som manglet fordelt på oss («kortmannshyre»)
Skipperen
spurte meg om jeg ville gå over fra messa og mønstre på dekk – det hoppet jeg
på med en gang, særlig fordi han ga meg full uttelling for alle rortørnene jeg
hadde tatt: Han mønstret meg på som jungmann direkte – det krevde ellers 12
måneder fartstid på dekk.
Som
Jungmann hørte jeg til i dekksmessa, og – viktig! – jeg var ikke lenger førstereis,
og ikke på bunnen av stigen! Hyren var oppe i gamle høyder – med tilleggene var
jungmannshyre 387 kroner i måneden – gode penger i 1947. Det var ikke bare jeg
som avanserte: Esau ble annenkokk og Kyrre ble smører.
Gnisten
vår (radiotelegrafisten – med rang som offiser) var blant de som mønstret av,
og det gikk so mild I tørt gress at vi skulle få en kvinnelig Gnist! Det gir
perspektiv til dette at det dreide seg om den første kvinnelige telegrafist
noen sinne i den norske handelsflåten – blant 35.000 mann og minst 800 mannlige
telegrafister. Det var sensasjon.
Da
bussen kom til kaia med de nye, hang 25 mann over rekka for å se henne komme
opp gangveien. en snerten en på 19 år med langt lyst hår. Hvordan i all verden
skulle dette gå? Alle var spent – men vismennene akterut – Båsen, Tømmern og
Reppen – sa klart fra til de yngre som siklet mest: ”Bare glem det, gutter –
der må du ha anker på armen og kjøttkake i lua for å komme noen vei”. De hadde
helt rett.
Blant de nye fra Norge var det en ny dekksgutt,
Sverre Syversen (han ble bare hetende Syver) fra Oslo, 17 år, og en lettmatros
fra Tenvik på Nøtterøy som het Svendsen (han ble aldri kalt noe annet), 20 år.
Syver var lang og tynn, Svendsen liten og rund, begge var norsk lyshårete. Nye
kamerater å seile med og dra på land med. Vi fem fikk til mye gøy etter hvert.
Vestindia
Neste
tur gikk til St. Nicholas på Aruba i Hollandsk Vestindia til nye beitemarker.
Jeg ble tildelt 4-8 vakta (0800-1200 og 1600-2000) under styrmann Barane fra
Haugesund sammen med Svendsen. Etter messejobbens gruelige 80-timersuker var
dette som i paradis. En time til rors, en time utkik på bakken (om natten), ny
rortørn, ny utkik, etter fire timer fulgte 8 timer fri. På dagtid ble
utkiksøktene erstattet av dekksarbeid. At lengste sammenhengende søvn var maks.
7 timer plaget ikke ungdommer.
Med
mesteparten av besetningen ombord (3 mann kort) gikk vi fra Amsterdam til Aruba
(hollandsk Vestindia den gang) . Da vi lå på reia i St. Nicholas og ventet på
lasteplass, hang vi alle over rekka og beundret verdens (den gang) største tankskip,
amerikanske 28,000-tonns turbintankeren ”Ulysses” – med våre 12,000 tonn ble vi
små i forhold (den nyeste “Ulysses” – – 2005 er på 300,000 tonn dw).
Det
var på Aruba at vi ble introdusert til Cuba Libre – rom og cola – den
Vestindiske nasjonaldrikken. Den ble årsaken til at størstedelen av mannskapet
havnet i arresten kvelden før avgang fra St. Nicholas. Avskjeden med Aruba
forgikk oppover fra havneporten, bar etter bar, med Cuba Libre og sigarer. Det
gikk som det måtte gå – det hollandske politiet ble nødt til å ta vare på de
fleste – de ble transportert til politistasjonen og satt i et stort rom med
innstøpte jernstenger fra gulv til tak i sirlige båser, nærmest som i zoologisk
have.
Styrmann
Barane ante uråd utover kvelden og sendte i land en patrulje med bl.a. meg (jeg
gikk dekksvakt), Vi måtte kjøpe fri hele gjengen og busse dem ombord – de
fleste var jo nærmest bevisstløse. Vi var bare fem mann på dekk for å kaste
loss – to mann forut og to akterut til å få inn vaiere og trosser, og en til
rors (meg). Skipperen var ikke blid.
Etter
å ha losset Aruba-lasten i Liverpool gikk vi til Antwerpen for et tre ukers
verkstedbesøk. Gjensynet med tidligere stamsteder (og bursdagen min, jeg fylte
16 år) ble feiret. Den fine, nye, men alfor trange Port Said-dressen min solgte jeg til en pantelåner
for 200 kroner.
I
stedet kjøpte jeg en FN kaliber 22 salongrifle og ammunisjon – jeg tenkte å
skyte måker som tidsfordriv. Det ble aldri noe av, for en sen aften fant vi på at
vi skulle øvelsesskyte på kaia. Det likte ikke havnepolitiet, som konfiskerte
riflen og ga meg 2.000 Bfr i bot, mens skipperen brummet noe om at vi egentlig
hadde erklært Belgia krig. Det ble en svinedyr 16-års bursdag.
Ny
tur til Abadan. Jeg ble satt på 2. styrmannens vakt – 08-12, 20-24, og den som
har den siste dekksvakta om natten – vil det si utkikken – purrer påtroppende
vakt (hundevakta 00-04) både akterut og midtskips en halvtime før. Det var da
jeg fant ut at den ettertraktede unge, blonde Gnisten avla nattlig besøk hos 3.
styrmannen – de hadde sovnet fra hyrdestunden begge to, og sov så hardt at jeg
måtte bort til 3. styrmannen og ruske i ham – og der var Gnisten i nettoen.
Da
han kom opp på brua for å avløse trakk han meg til side og ba meg holde tett om
det som hadde hendt. ”Greit,” sa jeg – ”jeg har ikke tenkt å si et kvekk.” Og
tett holdt jeg. Men så skjedde det at da 3. styrmannen mønstret av i England i
mars, gikk hun over til å besøke 2. styrmannen i stedet, og dermed hendte det
samme igjen – og ble oppdaget av andre enn meg. Så vismennene akterut – Båsen,
Tømmern, Koken og Reppen – fikk helt rett – kjøttkake i lua og anker på armen
må til …
På
turen opp fra Abadan ble passeringen av Suezkanalen 2-3 november 1947
minneverdig – et av de store øyeblikkene i mitt liv. Det var bare de dyktigste
rormennene som ble satt til rors gjennom Suezkanalen – vi var alltid under
kommando av en Suez-los, og de var kjent som verdens mest kritiske, og M/T
Kollbjørg var fullastet. Jeg var mektig stolt da skipperen satte meg til rors
inn i kanalen fra Suez.
Da
losen kom opp på brua så han på meg – han syntes nok at jeg var i yngste laget,
men sa ikke noe. Han ga meg styrekommandoer med engelske kompasskurser i
halvstreker i stedet for grader: ”North half west, North by west,” etc. – det
gikk greit, for de kunne jeg. Rortørn var en time.
Toppen
kom da avløseren min kom opp på brua, og losen sa til skipperen: ”Keep the
helmsman”. Det var en rett losene hadde men sjelden brukte, men jeg ble altså
stående til rors uten avløsning i fem timer, helt til vi fortøyde ved
kanalbredden i Bitter Lake for møtende konvoi. Det var stort for en som så vidt
hadde fylt 16 år – jeg hadde ikke en gang hår på brøstet.
Etterpå
mente skipperen (som også var svært fornøyd) at losen beholdt meg ikke bare
fordi jeg viste at jeg kjente den tungt lastete båten godt, men også fordi jeg
hadde kvittert riktig da han ga meg kursene i streker og halvstreker i stedet
for grader– jeg var antagelig den eneste ombord som kunne kompassets 32 streker
og 64 halvstreker – takket være speideren og Horatio Hornblower …
Neste
tur ble spennende, og nesten historisk – vi gikk til Haifa i det som den gangen
var det britiske mandatområdet Palestina. Israel eksisterte ikke ennå, men det
var like før, og den jødiske motstandsbevegelsen forberedte seg på
selvstendighet for den nye staten Israel (som skjedde 14. mai 1948. De ytet
sterk motstand mot britene med bomber og sabotasje. Haifa var endepunktet for
oljeledningen fra Irak, og viktig for britene.
Vi
kom til Haifa 29 november 1947, akkurat den dagen FN vedtok Resolution 181 om
delingen av Palestina. På grunn av kampene fikk vi ikke lov til å forlate
skipet, og mens vi lå på reden og ventet på kaiplass slapp britiske krigsskip
dypvannsbomber hvert kvarter hele natten for å hindre aksjoner fra froskemenn
med limpets. Kollbjørg var helt tom, uten ballast, og med åpne tankluker var
båten som en gigantisk stortromme hver gang en dypvannsbombe smalt.
Lasten
fra Haifa gikk til Southampton – og så en ny tur til Abadan – det ble julaften
dagen før vi passerte Suezkanalen – en mye hyggeligere jul enn året før i
Antwerpen – uten hjemlengsel. Vi gikk nordover igjen med ordre ”Nord-Europa”
og ved Gibraltar fikk vi ordre om Dublin.
Det
ble en morsom landgang. Jeg hadde en visebok og hadde lært meg en del engelske
viser utenat, blant annet ”Molly Malone”. Irske puber har aldri vært kjent for
hverken reservasjon eller lavt støynivå, og det varte ikke lenge før lokalbefolkningen
fant ut at jeg kunne Molly Malone utenat – alle tre versene.
Dermed
fikk hverken jeg eller mine kumpaner Sverre og Kyrre betale for en eneste øl
resten av kvelden – alt var gratis i begeistringens (og annen) rus. Neste kveld
gjentok det samme seg i en ny pub lenger opp i gaten. Jeg må ha sunget Molly
Malone minst hundre ganger i Dublin. Det er eneste gang sangstemmen min har brakt
meg inntekter
Etter
Dublin gikk turen til Aruba igjen for å hente en parafinlast til England. Etter
det – resten vinteren og våren – gikk Kollbjørg i trikkefart mellom Abadan og
Europa til vi endte opp i Hull og tok ombord en masse stålrør som dekkslast –
de skulle bli til steamcoiler i tankene slik at Kollbjørg for fremtiden skulle
frakte tungolje i stedet for bensin og parafin som vi hadde fraktet til da.
Så bar det til Antwerpen..
Det
var blitt juni, jeg hadde vært ombord i 19 måneder og hadde 1500 kroner på bok
i Oslo Sparebank. Den 25. juni mønstret Sverre, Kyrre, Svendsen og jeg av i
Antwerpen. Skipperen ga meg en ekstra påskjønnelse – en attest på at jeg hadde
tjenestegjort alle mine 19 måneder på dekk, signert Guttorm Jacobsen – det var
nok til å seile lettmatros neste tur. Jeg var glad som en lerke. Det skulle
bare ikke gå slik – igjen ville skjebnen det annerledes.
Vi
dro alle fire hjem med Fred Olsens Brabant, (samme båt vi reiste med 12 år
tidligere da vi ble evakuert fra Spania). Fire dager senere gikk vi i land i
Oslo og jeg tok toget hjem – jeg hadde sendt telegram to uker tidligere, så de
var forberedt.. Det Mor ikke var helt forberedt på var at jeg var 8 centimeter
høyere og veide 15 kilo mer enn nussebassen som reiste ut i november 1946 – hun
kjente meg ikke helt igjen da jeg ringte på døren i Dronningensgate 6.
I
hjemmet vårt i Dronningensgate hadde det skjedd store endringer.. Mor hadde
vært i Spania i flere måneder i 1947, og ordnet med alt innbo og løsøre som vi
hadde måttet etterlate i Barcelona i 1936 – det hadde vært lagret der nede. Hun
fikk det skipet til Norge, så hele leiligheten (som var nokså spartansk møblert
under krigen) var nå adskillig mer elegant.
Det
ble en fin sommer. Jeg dro over på hytta til Odd Bakke på Slevikfjellet – der
var det full fart og tre unge damer fra Oslo på sommerferie i Slevik. Onkelen
til en av dem disponerte huset til Svaneapoteket i Gamlebyen. Det ble mye moro
av det. Dessuten hadde Odd fått seg en bermudarigget Oslojolle – det var
in-båten på den tiden, og vi seilte i en rekke regattaer.
Far
lånte en 32 spissgatter av Egil Paulsen – den lød det supre navnet ”Sprøyt” –
Dag og Far og jeg seilte flere turer med den, bl. a. til Skjærhallen og
Gravningsund, hvor Far besøkte kjente fra tiden i Madrid under borgerkrigen.
Det var fine turer.
Mor
ordnet hun det slik at jeg ble invitert til Drammens-delen av familien, som
hadde hytte på Rødtangen ytterst i Drammensfjorden (det har de fortsatt). Mine
fettere/kusiner av Ness-familien i Drammen er fem stykker – Berit, et halvt år
yngre enn meg, Reidar Morten, to år yngre, Bente, fire år yngre og Terje, åtte
år yngre (den femte, Petter, var ikke født enda). Det ble en kjempetur – en uke
med knallvær, med minimal tilstedeværelse av fedre og mødre. Men det var Bente
med stjerneøynene jeg egentlig ble betatt av, men hun var dessverre bare
tretten år … Life is hard.
Det
var på tide å dra ut igjen – jeg skulle samle fartstid for å kvalifisere til
styrmannsskolen – det var mitt faste forsett å bli skipsoffiser – ikke det Mor
ønsket seg mest, men motstand opplevde jeg ikke. 22. august stilte jeg på
mønstringskontoret. Etter å ha vraket
åtte båter, valgte jeg lettmatrosjobb på
Fred. Olsens Banaderos som skulle gå på Syd-Amerika.
Jeg
ble sendt til dr. Johnsen for å sjekke synet; det hadde jeg ikke gjort da jeg
mønstret ut første gangen, fordi jeg dro ut som messegutt og da var det ingen
synskrav. Jeg durte rundt hjørnet til Dr. Johnsen for å ta prøven.
Han
dro frem den lille plansjeboken med alle de lure runde bildene som var satt
sammen av små rundinger i forskjellige farger. Den er jo så bestialsk laget at
de som er rød-grønn-blinde ser tall der de med normalsyn ikke ser noen ting.
Nei, sa dr. Johnsen, det blir nok ikke noe dekkstjeneste på deg …
Det
var som om taket raste ned. Nok en gang tok skjebnen og dro til meg – også
denne gangen på en måte jeg ikke kunne gjøre noe som helst med. Enhver tanke på
en karriere som dekksoffiser kunne jeg glemme. Jeg kunne gjort som Dag og valgt
å seile i maskinen, men det var ikke et liv i maskinrommet jeg hadde sett for
meg, det var dagslys og blått hav, sjøsprøyt og palmesus – så det var bom for
det jeg hadde drømt om i årevis.
(Ca.
15 % av alle menn har denne feilen, som er arvelig gjennom morssiden i
annethvert slektsledd. En som er rød-grønn blind trenger ca. dobbelt så mye
gult lys innblandet i blått lys for å se grønt. I praksis ser man farger som
alle andre, men det slår ut ved sammenstilling med andre farger, typisk finner
man mye mindre røde bær blant grønne blader enn de som har normalt fargesyn).
Jeg tilbrakte mine første ungdomsår i handelsfåten på 40-tallet
I 1946 fikk 15-åringer dra i utenriksfart. Etter en hard kamp med Mor og Far som jeg vant til slutt, droppet jeg ut av 2. real og mønstret ut.
Jeg fikk hyre som messegutt på MT «Kollbjørg», Odd Bergs rederi, og ble med en gruppe som 22. november 1946 dro fra Oslo med toget til Stockholm for å mønstre på der. Vi var i alt 20 mann som skulle erstatte de 20 (av en besetning på 41) som mønstret av i Stockholm.
Det var godt betalt, for på havet var det fortsatt krig – halvannet år etter krigsslutt fløt det drivminer i hundrevis – så vi hadde 100 % krigstillegg og 50 % tankrisikotillegg – alt i alt 384 kroner måneden – en solid lønn den gangen.
MT Kollbjørg var bygget i Belfast i 1942 ved Harland & Wolff som et av 19 skip den britiske regjering leverte til Nortraship som kompensasjon for tapt tonnasje. Hun var på 11 870 tonn dw, med en Gøtaverken dobbeltvirkende totakt dieselmotor på 3600 hk. Under krigen hadde hun gått over 30 ganer tur-retur over Nordalanteren med flybensin – helskinnet.
Vi kom ut til ”Kollbjørg” med en taubåt på morgenen, og vi to nye messeguttene ble vist lugaren vår med en gang, dro på arbeidsklær og var i full jobb 20 minutter etter at vi hadde satt foten ombord.
Jobben
omfattet tre messer akterut: Dekksmessa, 11 mann, maskinmessa, 9 mann og
underoffisersmessa, 5 mann. Jeg ble dekksmess. I dekksmessa hadde 11 mann
nettopp spist frokost, og to fat med 11 kalde speilegg sto igjen. Hva med dem?
Klar beskjed: Dump det! Jeg var 15 år, kom rett fra okkupasjon og matmangel
(hadde ikke sett egg på seks år). Det var bare en ting å gjøre: Jeg spiste alle
eggene – kalde. De gikk rett ned.
Uteseilere
De 21 som var igjen av den gamle besetningen hadde seilt ute under hele krigen – ”uteseilere”. Enkelte hadde ikke vært i Norge på 10-15 år, alle hadde seilt i konvoier under krigen og 10 av dem hadde en eller flere torpederinger eller minesprengninger bak seg (av de 30 000 norske sjøfolk som seilte 1939-1945 gikk 3.640 mann – 12 % – ned med de 706 skipene som ble senket. (Jeg har skrevet om krigsseilerne og Nortraship i en annen posting på denne portalen). Gode sjøfolk var de, og grundige læremestre for en grønn guttunge. Det var rett fra barn til voksen – hard overgang.
Skipperen het Guttorm Jacobsen og var fra Tromsø. Bare 29
år gammel ble han den yngste kaptein i Nortraship. I november ’41 fikk han
ødelagt det ene benet – han hadde etter sigende et hælbein av sølv – da D/S
Victo ble senket i Nordsjøen. Han tok over Norsol
som ny i januar 1942. Da vi kom om bord i november ’46 hadde han vært kaptein
ombord i fem år. Han ble senere ble han landskjent som kaptein på polarskipet Nordsel under Norsk Polarinstitutts
Antarktisekspedisjoner mellom 1949 og 1952.
Over Nordsjøen
Fra Stockholm bar det til Antwerpen. Som nevnt vart det fortsatt krig på havet – drivminene som fløt rundt gjorde at vi gikk over Nordsjøen i en bøyemerket led som minesveipere holdt fri. Turen til Antwerpen tol fire dager med vinterstorm og stampesjø.
I handelsflåten er (var) det to sykdommer som ikke teller: Sjøsyke og Fyllesyke. Kuren for begge er hardt arbeid og mat. Da jeg var på det verste satte de en lettmatros til å passe på meg – jeg fikk ikke lure unna et minutt. De truet i meg mat så jeg alltid hadde noe å kaste opp. Jeg fikk lov til å køye ni om kvelden, og svimte av til seks morgen. Opp, spise, spy, bære mat fra byssa, spy mer. Helst ville jeg hoppet over bord. Men etter tre dager kviknet jeg til, og var aldri mer sjøsyk i den båten.
I Antwerpen skulle
vi på verksted. Kollbjørg hadde – som alle handelsfartøy under krigen – hatt
solid bestykning: 105 mm antiubåtkanon akterut og en tilsvarende 75 mm forut,
og fire 20 mm antiluftskyts midtskips og ekstra lugarer til 12 gunnere.
Kanonene var fjernet, men alle plattingene sto igjen – de skulle nå bort.
Skipet skulle også i tørrdokk for periodisk sjekk – ”klassing” – og tredekk
skulle legges oppå ståldekkene rundt akterskip og midtskip. Vi var i Antwerpen
32 dager – 24 av dem i tørrdokk. Det ble slitsomt for oss i messene –
verkstedfolk, utstyr og sveising og brenning over hele båten – et helvete for
renholdet.
Men vi fikk god
kompensasjon: Antwerpen er en skikkelig havneby, ikke noe Stockholm. Rundt alle
havnens kilometervis med kaier var det underholdning av absolutt alle
kategorier, inkludert syndens gate Schipperstraat – en horegate slik som Reperbahn i Hamburg var
før. Blant utallet av barer var ”Fattige Augusta” den som var mest kjent blant
norske sjøfolk – den lå like ved tørrdokken og ble da også vårt faste
tilholdssted på kveldene.
Vi
førstereisguttene hadde velinformerte guider – alle de eldre gutta lærte oss
mye, ikke minst å ta vare på oss selv. Det var tidlig i livet å lære at du
aldri skal stole på noen du ikke kjenner, men det var viktig. Bruk ikke
lommebok, del pengene dine på i flere lommer – aldri alt i én lomme – drikk deg
aldri full alene, bland aldri damer og fyll, styr unna slagsmål, og mange andre
ting som alle kom godt med, selv om reglene varierte en del mellom
læremestrene.
Tømmermannen var
uteseiler, opprinnelig hvalfanger fra Sandefjord, rødhåret og like bred som høy
– sønnen Kyrre som kom ombord i Stockholm hadde han ikke sett på syv år. Han
hadde klart å seile ute i 10 år uten å lære seg annet engelsk enn det som
følger med daglig sjømannstale, men hans personlighet var slik at ingen sa nei
når han ba om noe. Båtsmannen var fra Fredrikstad, en høy, tynn mann rundt 40
år med sørgmodig ansikt – jeg så ham aldri smile – han var av den mer lavmælte
typen, og derfor safe å gå i land sammen med.
Jeg hadde aldri
vært beruset i mitt liv før jeg kom til Antwerpen. Der lærte jeg fort – under
kyndig ledelse – å gjenkjenne og forstå symptomene på beruselse, og skjønne når
du var på vei over grensen til ingenmannsland. Den lærdommen har jeg hatt mye
nytte av. Hold deg til en type drink hver kveld, gutt, ikke bland! Etter noen
forsøk fant vi guttene ut at den drinken vi likte best var Triple Sec – det er
nærmest en slags Cointreau. Det var nok mange års sukkerhunger som slo ut – i
dag grøsser jeg bare ved tanken!
Det ble mange,
lange og opplevelsesrike kvelder på oss i Antwerpen. Gjengen vår var Roy, Karl,
Kyrre og jeg samt vår guide og mentor: matrosen Torstein Torgersen fra
Skjærhallen på Hvaler. Den egyptiske salonggutten – Aly Hassan al Megily – var
muslim, så han hadde andre beitemarker.
Da julen nærmet
seg kom Sjømannskirken om bord med folk fra NRK som skulle lage ”hilse hjem”
program fra norske båter. Jeg var både minst og yngst, så jeg ble plukket ut
som en av de som skulle prate inn hilsninger på bånd. Det gikk ikke bra. De andre
gutta pratet villig vekk inn i mikrofonen, men da turen kom til meg ble jeg helt
stum – mikrofonskrekk av beste merke. Nytt opptak måtte til – nå med min hilsen
hjem pent skrevet opp foran meg – det gikk bedre. Jeg har i grunnen ikke vært
plaget av det problemet senere …
Omtrent på samme
tid – ved juletider – fikk jeg et anfall av hjemlengsel. Anfall er det rette
ordet – for det var helt irrasjonelt. Jeg ble så aldeles ute av meg at jeg ikke
visste hva jeg skulle gjøre – og ikke hadde jeg muligheter til å gjøre noe med
det. Jeg har hatt tilløp et par ganger senere, man heldigvis aldri så intenst
som den gangen. Jeg tror at bare den som har opplevd det selv kan forstå
hvordan det er. Det varte bare en dags tid, men det var rystende.
Tiden på verksted
hadde gitt oss messene tid til å lære jobben mens vi lå ved land og hadde bedre
tid enn vi ville få i sjøen. Vasking av lugarer og ganger to ganger i uka var
en stri jobb med den store besetningen, selv om standardlugaren var tomanns –
bare underoffiserer og offiserer hadde enmannslugar. All vask foregikk med
skurekost og vaskeklut.
En pøs såpevann,
en pøs ferskvann: En runde såpevann, en runde skurekost, en runde ferskvann og
en runde tørke opp – fire ganger over alle flater, masse bæring og skifte av
ferskvann. Messeguttuken var over 80 timer.
Steil hadde vi
også lært oss. Steil («style») er de uskrevne lover som gjelder for all adferd
ombord. De varierer noe fra båt til båt, men grunnreglene er faste. Steil
styrer alt: Når det er kaffepauser for dagmennene, om dekksfolk hadde lugarene
på babord side og maskinfolk på styrbord eller omvendt, kveiling av liner og
tauverk, alt var det steil for. En type steil gjelder underveis, dvs. «i sjøen»
(uttales «sjønn»), en annen type steil gjelder i havn («under land»).
I sjønn: Lås aldri
lugardøren. Det var to grunner til det – én psykologisk: Den som låser stoler
ikke på de andre ombord. Én praktisk: En kollisjon eller eksplosjon kan kile fast
døren, og låste dører er vanskeligere å åpne (det var fortsatt reell minerisiko
– krigen sluttet året før). Ikke bar overkropp eller singlet (dvs. uten ermer)
i messa. Renslighet var steil: Det var ikke god steil å lukte vondt, så dusjen
var hyppig i bruk – hygienen på norske båter var god.
Det var
grunnleggende steil at det ingen drikker alkohol i sjøen (”ingen drekking i
sjønn”). Du kan bli så full du vil under land, men ikke i sjønn. Det gjelder
alle båter og alle om bord. Ingen sopere (homser) ombord – det gjaldt alle
båter med null toleranse. Ved det minste tegn på homseri havnet synderen på
land i neste havn. Alt
dette var regler som hver og en måtte lære seg, noen ganger på nytt for hver
båt. Det som var erklært steil om bord måtte alle overholde.
Under land: Lås alltid lugaren. Hold alle fremmede ute av messer, lugarer
og ganger – inviter aldri noen som ikke hører til ombord inn i lugarer eller
messer. Messa er også fredet for alt annet enn spising, kaffedrikking og
kortspill: Ingen drekking i messa, heller ikke fyllefest på lugaren: ”Drekk på
land!”. Dra aldri med damer om bord – det er ikke bare du som utsetter deg for
tyveririsiko og det som verre er – du utsetter også alle de andre ombord. Slike
behov får du ordne med i land.
Den 2. januar var verkstedarbeidet ferdig. Kollbjørg fremsto ren og fin og stort sett nymalt, og med alle kanonplattformer borte var hun blitt helt sivil. Både akterut og midtskips var dekkene nylagt med furuplank med sorte nater fylt med bek. Vi så frem til 6500 sjømil via Suezkanalen til Abadan i Iran …
3. januar 1947 bar det ned Kanalen og rundt
Ouessant – nordvest-hjørnet på Frankrike (norske sjøfolk kaller det bare for
Høysand) – og rett inn i Biscaya med sydvest liten storm rett i nesa. Det ble
samme stampesjø som sist, men denne gangen ble jeg ikke sjøsyk – terrorregimet
i Skagerak og Nordsjøen hadde kurert meg. Det er 380 sjømil fra Ouessant til
Finisterre, og det fortsatte å blåse hele tiden, men vi kom oss omsider rundt
sydvestre hjørnet av Portugal – Kapp St. Vincent – det ble maksvær og alt var
OK igjen. Vel forbi Gibraltar var det 2000 sjømil grei seilas til Port Said.
Alt om vakter og organisering ombord på 1940-tallet
har jeg samlet i et eget Tillegg, så detaljene utelater jeg her, og beskriver
bare det som trengs for å forstå sammenhengen. Vaktsystemet styrer alt ombord,
og er nøyaktig likt for alle skip i utenriksfart.
Døgnet er delt i åtte firetimers vakter, og hver
dekksvakt er en styrmann og to lettmatroser, tre vakter til sammen ni mann. I
maskinen gjaldt de samme vaktene: Hver maskinvakt var en maskinist og en smører
– tre vakter, til sammen seks mann.
Hver vakt – dekk og maskin til sammen – besto
derfor av tre mann som bodde akterut og brukte messene der, og to offiserer som
bodde på midtskipet og brukte offisersmessa. Påtroppende vakt spiste før
vaktskiftet, avtroppende etter. Det betød at messene var i bruk til og fra hele
natten med kaffedrikking og brødmat og at messeguttene måtte rydde og vaske opp
etter nattevaktene før de dekket på til frokost.
Vi kom til Port Said tolv dager ut av Antwerpen, og
jeg fikk mitt første møte med det virvaret som omga en passering gjennom
Suezkanalen (dette er historie fra gamle dager – i dag, to kriger senere – er
kanalen ombygget og alt er annerledes). Først ankret vi på havna i Port Said
for å vente på konvoi – det var bare plass til en konvoi av gangen hver vei, og
nordgående og sydgående konvoier måtte møtes i Bittersjøen på midten for å
passere.
Vi ble omgående omringet av
bombåter og bordet av hundrevis av arabere med all verdens varer som de brettet
ut over dekk – inkludert store mengder brennevin av tvilsom kvalitet. Det ble
alltid fyll ombord gjennom Suezkanalen
Siden vi var en norsk båt, var
det ”Gamla Moses” som var sjef for bombåtene. Han var en egypter som nøt stor
tillit blant norske båter, og han sørget for at de verste kjeltringene ble
holdt borte.
En skredder huket tak i meg, jeg ble målt opp og
ned, og fikk beskjed om at en fin dress (brun med hvite pinstripes) ville ligge
klar når båten kom opp gjennom Suez igjen – 12 egyptiske pund nå og 12 ved
levering (500 kroner) – det var halvannen månedshyre, men skipperen sa det var
OK og trakk meg i hyren. Ingen visste da at vi ikke skulle til Europa igjen før
seks måneder senere – resultatet av det kommer lenger ute i historien.
Gjennom kanalen var det som en merkelig karavane –
skip i ørkenen – etter 18 timer satte vi av losen i Suezbukten og dro videre.
Det var januar og ikke for varmt, men som bestandig i Rødehavet blåser det fra
nord de første to døgnene – medvind og luften står stille. Vinden snur
midtveis, og du får vinden i nesa og god luftende bris til du er ute av Bab el
Mandeb, søndre innløpet til Rødehavet.
Rødehavet
De fleste skip på den tiden hadde overbygning både midtskips og akterut. Offiserene holdt til på midtskipet; alle andre bodde akterut (poopen). Byssa og de store messene lå på poopen. På Kollbjørg var vi 30 menige under dekk akterut, fordelt på tomannslugarer med køyer over/under – dekksfolket på babord side og maskinfolket på styrbord, og 10 offiserer midtskips.
Aircondition fantes ikke i handelsflåten.
Ventilasjonen i lugarene var luftkanaler med to blåsetuter i hver lugar – med
alle i bruk var luftingen null. Vindfangere kunne stikkes ut av ventilen for å
fange vinden når været tillot, men fullastete tankbåter har lavt fribord; med
full last slo sjøen inn over dekk selv i maksvær – i tung sjø måtte ventilene
være stengt.
Jeg fant tidlig ut at hvis jeg i en fristund tok meg en tur opp på brua
og det var pent vær, så fikk jeg lov til å stå til rors. Rormannen tok gjerne
avløsning, og styrmennene likte at jeg var interessert. Autopilot fantes ikke –
rattet hadde hydraulisk overføring til styremaskinen akter, så styringen var ganske
direkte.
Fullastet var Kollbjørgs deplasement (vekt)
rundt tyve tusen tonn — tom, rundt åtte tusen. En fullastet tankbåt og en tom
en var to helt forskjellige ting å styre. Fullastet var responsen treg og det
krevet erfaring å forutse hvordan skipet ville reagere på roret. Det var mange
triks å lære for å få til et rett kjølvann – kriteriet for en god rormann.
Etter hvert tok jeg slike
rortørner ganske ofte, helst på lørdager og søndager for ikke å få kjeft for å
lure unna fra messejobben. Etter hvert fikk jeg lov til å ta roret i mer
krevende vær, og ettersom månedene gikk ble jeg en habil rormann. Skipperen var
fornøyd, og til slutt lot han meg ta rortørn i hardt vær mens han lærte meg om
å gi ror og motror og forutse hvor mye og hvilken vei hvilken vei baugen ville
gire i neste sjø – det ble til en slags intuisjon.
Vi hadde land innen synsvidde hele veien langs
sydkysten av Arabia – gulbrune, knusktørre fjellkjeder uten tegn til liv. Langs
Yemen og Oman, opp gjennom Hormuzstredet og inn i Shatt el Arab, elven som
dannes av Eufrat og Tigris de siste milene til Persiagulfen, og som er grensen
mellom Iran og Irak. Tette skoger av daddelpalmer på begge sider – vi hang over
rekka og følte oss i Sindbads kjølvann.
Langt opp i elven ble vi buksert
inn til en av de mange lastepirene og koblet til rørledningene fra land. Dette
var et primitivt sted – bare lave hus og hytter så langt øyet rakk. Etter hvert
ble vi godt kjent i Abadan – vi var der åtte ganger på et drøyt år.
På den britiske Seamens Club var
det friluftkino og øl – McEwans Sparkling Bitter – for tropebruk tilsatt kinin
– det gikk an med kaldt øl, men varmt smakte det pyton. Etter hvert fant vi
frem til små sjapper i bakgatene som serverte både mat og drikke – inkludert
iransk vodka på små, klare brusflasker med lakksegl, i tre varianter: 30 %, 40
% og 50 %.
Det var tydeligvis ikke noe Koranproblem som hindret omsetningen. Det
var veldig billig og smakte deretter, men blandet med limonade ble det
drikkbart. Maten i de små sjappene var store flate, tynne brødleiver, ris og
himmelsk gode hotte kjøttretter.
Fart i tropiske farvann – blant sjøfolk heter det
«på varmen» – er alt sønnafor Suez. For min del varte den første runden på
varmen seks måneder før vi kom opp gjennom Suez igjen.
Så fort båten passerte Suez på sydgående, dro vi
madrassene opp på båtdekket og la oss ved siden av livbåtene. Vi levde stort
sett der – livet på båtdekket ble bare avbrutt av havneanløp, da bar det ned i lugarene
igjen.
På den tiden fraktet Kollbjørg bensin. Det kunne
hun fordi hun ennå var i sin ungdom – mindre enn seks år gammel. Bensinlast
førte til store rustdannelser i tankene, slik at de siste 10-12 dagene før vi
kom til lasteplass ble det rigget vindmenn (vindfangere av seilduk som ledet
vinden ned gjennom tanklukene for å drive ut gassen), deretter ble det gjort
tanksjau.
28 separate tanker ble manuelt renset med
barkespader for tykke rustlag – store mengder rust og slam ble heist opp i pøser
og tømt overbord. Det gikk stygt utover stålet i tankskottene (og den
innvendige skutesiden også – dette var før dobbeltskrog så dagens lys) – stålet
ble gradvis tæret opp i løpet av 5-6 år.
Under tropesol kommer dekk og tanktopper fort opp i
svært høye temperaturer, og høyoktan bilbensin krevde spesielle tiltak. For å
kjøle ned tanktoppene pumpet vi sjøvann utover tankdekket om dagen – det hjalp
betydelig, selv om sjøtemperaturen i tropene alltid ligger godt over 30 grader.
Fra og med 1948 gikk vi over til parafinlaster, som
var betydelig snillere, men etter 8 år måtte Kollbjørg installere steamcoiler i
tankene og gå over til å frakte crude.
Fra Abadan gikk vi med 12.000 tonn bilbensin til
Fremantle i Australia – en tur på 5.500 sjømil over det Indiske hav. 28. januar
la vi i vei sydover, ut gjennom Hormuz, ned langs Oman og forbi Maldivene. Der
krysset vi ekvator og Neptun kom ombord – det var ikke helt lett å kjenne igjen
tømmermannen inntullet i et lastenett, men den rungende stemmen røpet ham.
Seremoni ble avholdt og vi førstereisguttene fikk
en stilig dåpsattest. Vi slapp heldigvis den tradisjonelle skamklippingen og
ble i stedet gnidd inn med grønnsåpe både her og der og spylt med sjøvann …
På den andre siden av ekvator var det høysommer.
Turen ble lengre enn planlagt fordi vi fikk motorbrann et par ganger i uka –
brann i spyleluftkanalen, sa maskinfolket. Etter hver brann ble liggende og
drive i sjøen mens motorens spyleluftkanaler ble rengjort – en grisejobb som
tok 4-5 timer hver gang.
De timene vi lå og drev i den slake dønningen ga
oss litt ekstra opplevelser. Så og si alt avfall den gangen var matavfall –
plast var ikke oppfunnet og tom emballasje var mest trekasser og returflasker,
så søpla var spiselig for fisk og gikk rett over rekka.
Sikkert som banken kom det en hai
eller to svinsende bort og jafset til seg – enda vi var godt over tusen
kilometer fra nærmeste land det meste av tiden.
Det måtte bli haifiske av det. Kokken kom med en kjøtthuk og tømmermannen
med en vaierstump til fortom og en kasteline til snøre. Et fleskestykke til
agn og over bord med det! Det ble fisk med en gang!
Men første forsøk mislyktes: Hele frivakta halte og
dro, men da vi hadde dradd haien halvveis oppe gjorde den et sprell og falt av
– kjøtthuken var rettet ut. En tur ned i tømmermannens kiste frembrakte
imidlertid en ekte haikrok fra Mustad. Nytt forsøk!
Suksess! Opp på akterdekket med beistet – 2 meter
og 65 cm lang – vi holdt respektfull avstand, for den sprellet og slo med halen.
Med haien fulgte to losfisker – de ville ikke gi opp verten sin, og hang fast
på haien med sugeskålene de hadde oppå hodet. Vi fikk dem løs og opp i en pøs
sjøvann.
Da var det Roy fikk den glupe ideen å klaske den
største losfisken på den nakne ryggen min. Jeg hoppet og skrek og rev og slet i
fisken til ingen nytte. Til slutt tok båtsmannen en pøs med sjøvann og slo over
meg – og fisken slapp taket. Men en del hud fulgte med i kampens hete, og jeg
fikk et ovalt seks centimeter langt arr på høyre skulder – det gikk jeg rundt
med i mange år etterpå – det forårsaket mange kommentarer gjennom tidene.
Vannet var uhyggelig klart og blått – vi kastet ut
blikklokk mens vi lå og ventet, og tok tiden på hvor lenge vi kunne se dem
blinke der det flikket nedover – vi klokket over to minutter – godt over 100
meter må det ha vært
27 dager ut av Abadan – 24. februar og seks døgn forsinket av motortrøbbel – kom vi til Fremantle, havnebyen til Perth i Western Australia. Havnebassenget krydde av hammerhai (den som har hode som en ambolt med øynene ytterst i hver ende), og hvert kvartal i byen hadde åtte puber – en i hvert hjørne pluss en på hver langside. Og folk var det på alle sammen.
JFeg kjøpte to ting som jeg hadde i mange år etterpå: En sort, kort skinnjakke (Peter har den enda) og et Kodak Brownie E 6×9 kasseapparat, som gjorde at jeg i dag har de bildene fra de neste ti årene som jeg har brukt her.
Fra Fremantle gikk vi til Geraldton, en bitte liten
by 400 kilometer lenger nord – en utskipningshavn for hvete – resten av
bensinlasten vår skulle til farmene inne i landet. 1. mars dro vi nordover til
Abadan igjen. Maskinfolkene hadde redusert frekvensen på motorbrannene til ca.
en i uken, og vi klarte Abadan på 20 døgn. Den 30. mars gikk vi fra Abadan med
bensinlast til Port Tewfik ved Suez, der to nye sylindertopper fra Gøtaverken
ventet på oss. Tre motorbranner senere var vi der.
I mars 1947 ble krigsrisikotillegget fjernet – det
var blitt færre drivminer – mens tankrisikotillegget ble beholdt. I stedet ble
grunnhyrene hevet, men ikke tilsvarende mye – samlet gikk hyrene rundt 20 %
ned., og det ble innført sjømannsskatt som økte skattetrekkene til enslige (de
fleste) en god del. Vi guttene brydde oss lite om det, men oppover i rekkene
var det en del murring. I Buenos Aires lå ca. 30 norske skip, og ble det
storstreik – uten resultat.
Vi lå i Suez ti dager for å skifte sylindertoppene,
og det ledet til nok en stor opplevelse. Aly Hassan, offisersmessen, var fra
Cairo, og hadde gode forbindelser der. I 1947 regjerte fortsatt kong Farouk
under britisk kontroll, men forholdene var spente (revolusjonen kom i 1952).
Det var strenge reiserestriksjoner i hele Egypt, og mange kontrollposter på
veiene.
Men Aly fikset plass i en
lastebil som skulle til Cairo – det var 120 kilometer – og etter å ha ordnet
avløsere i messa og varslet skipperen, dro Aly og jeg av gårde en fredag kveld.
Det ble en spennende tur – ved hver kontrollpost måtte jeg legge meg på gulvet
i førerhuset, og det var nærmere midnatt før vi kom Cairo og tok inn på et lite
hotell.
Det var glovarmt i hele Egypt, og særlig i Cairo, så lørdag morgen
startet vi tidlig. Aly Hassan tok meg med til hovedmarkedet, der
kjøletransport var et ukjent begrep.
Millionbyen skulle ha sine daglige forsyninger og
det forgikk ved at dyra gikk på egne ben til byen. På morgenen var det greit
nok, bortsett fra selve slaktingen, som var hallal – blodtapping. Verre var det
senere på dagen – fluene hang over markedet i skyer og lukten var ulidelig.
Grønnsaksmarkedet var adskillig bedre, men selv der
sluttet handelen tidlig. Aly tok meg med gate opp og gate ned i markedene – den
tradisjonelle souk – en gate for
skomakere, en for pottemakere, en for skreddere, en for en type krydder, en for
en annen type. I varmen var luften stinn av lukter – de traff deg som et slag
når du beveget deg fra en butikkinngang til en annen. Noen eksotiske, fristende
lukter, noen sterke, noen frastøtende – det var som å gå i et hav av lukt.
Dette var jo lenge før masseturismen, det fantes
nesten ikke turister i det hele tatt – ingen suvenirer, bare masse originale
gjenstander til husbruk. Aldri har jeg fått servert kaffe maken til den jeg
fikk den gangen i Kairo: En kopp så liten som et drammeglass, beksvart kaffe
50/50 med sukker – tatt på styrten som en dram. En kopp var nok for en lang
stund.
Søndag bar det til Gizeh, til pyramidene og Sfinxen
– ned i gravkamre med vegger av glitrende sandsten, figurer og hieroglyfer,
og opp på toppen av en kamel som travet meg rundt Keopspyramiden. I dag har gud
og hvermann gjort dette – det er vanskelig å formidle hvilken opplevelse det
var for meg den gangen. Det skulle gå nøyaktig 40 år til neste gang jeg kom til
Kairo.
Det var april, vi hadde vært fire måneder sønnafor
Suez og heten begynte å gi langtidsvirkninger. Uavlatelig svetting gjorde at
messe- og byssemannskapene fikk «prickly heat»: Tett i tett med bitte små
kviser i store felter under armene, i armhulene, og innsiden av lårene. Ikke så
det særlig innbydende ut, og det var ganske smertefullt. Vi bekjempet det med
store mengder talkum og hyppig dusjing, men ble i grunnen aldri ordentlig kvitt
det før vi kom opp i Middelhavet igjen.
Kakerlakkene var et annet voksende problem.
Langvarig varme driver frem kakerlakker i store mengder – de svermet over alt..
Full gassing av skipet med alle mann på land kan bare gjøres effektivt nordpå –
i mellomtiden tok vi livet av milliarder med DDT (dette var lenge før DDT ble
bannlyst). Kakerlakken er et av verdens mest seiglivede insekter – det var en
tung kamp.
Med motoren i orden dro vi til Abadan igjen – det
var som en hjemmehavn nå – og selv om oppholdet var bare to dager, visste vi
hvor vi kunne finne alt vi trengte. Finansieringen var sigarettsmugling. Vi
hadde fem kartonger sigaretter i månedsrasjon, til fem kroner kartongen – og
jeg for min del røkte ikke. Vi gikk på land om kvelden med en kartong
sigaretter i hvert bukseben – i Abadan tilsvarte det to hundre kroner – det holdt
til flere helaftener med god margin. Det systemet brukte vi overalt – dermed
brukte vi ikke opp hyren, og la oss opp penger til vi kom nordover.
Neste last var igjen bensin, denne gangen til til
Madras og til Chittagong i Bengal. Det var en kort, varm og fuktig tur fra
Abadan rundt spissen av India og Ceylon til Madras – det tok 12 dager, og vi
kom dit 14.mai. Mens vi ventet på kaiplass ble vi omringet av kanoer med unge
gutter som stupte og dykket etter de myntene vi kastet – vi så ikke en som
ikke klarte å få tak i mynten.
På land var det mennesketyper vi aldri hadde sett
maken til – de som dro digre tohjulete kjerrer var uvanlig kraftig bygget, med
tett hårvekst over hele kroppen. Det var som å komme til en annen verden –
nesten ubegripelig fattige mennesker og rigide kastesystemer som holdt folk
fast i båser av yrker og inntekter.
Vi losset den halve lasten som skulle til Madras, og gikk de fire døgnene opp til Fantomets hjemland Bengal (nå Bangladesh).
Bare to år tidligere var Chittagong
forsyningshavnen til de britiske og indiske armeene som kjempet mot japanerne i
Burma. Byen lå et godt stykke opp i elven Karnaphuli, som med 6 meters
tidevannsforskjell som fikk strømmen i elven opp i 6-7 knop både på inngående
og utgående. Kaien var bare peler og oljerør – vi måtte bruke taustiger for å
komme ombord og i land.
Å kalle Chittagong for by var en overdrivelse – den
gangen var den en kjempestor ansamling av hytter og pelehus rundt en kjerne av
britiske kolonibygninger. Besetningens bybesøk tok skikkelig av utover natten,
og for en del oppsto det til dels dramatiske scener ved den nattlige
ombordstigningen i taustigene over en sterk utgående strøm.
Tilbake i Abadan var det blitt juni, og heten kom,
48 – 50 grader om dagen, om natten holdt ørkenvinden 38-40 grader. Abadan var
det eneste stedet vi fortsatte å sove på båtdekket mens vi lå under land.
Vedlikehold utenbords – på skutesiden – kunne bare gjøres under land, så
stillingene ble hengt ut så fort vi kom i havn, men etter at fire mann fikk
heteslag måtte de melde pass. Med innsunkne øyne i blåsvarte huler, slunken
mage og dårlig balanse er det bare skygge, vann og salttabletter i mengder
som hjelper.
Nok en bensinlast førte oss igjen til India, denne
gangen til Bombay, der britene fortsatt regjerte, og det var fri flyt av
alkohol (to måneder senere ble India selvstendig, og Gandhi innførte
spritforbud i hele India). Bombay var allerede da en millionby, og selve
syndens hule i India – det var et svært livlig sted.
Vi lå i Bombay fra 13. til 18. juli 1947. Det var
mye uro i hele India. fordi Independendence Day nærmet seg raskt – 15de august
1947 ble India uavhengig fra Storbritannia. Fortsatt med i The British
Commonwealth, men fritt. Vi lå nesten 20 kilometer fra sentrale Bombay, og
merket ikke så mye til bråket. Men vi dro inn til selve Syndens Hule – det var
det full fart. Alle visste om det kommende spritforbudet, og det virket som om
alle fortet seg for a få med seg mest mulig synd før teppet falt.
Tilbake i Abadan fikk vi til vår store glede
beskjed om at vi skulle til Nord-Europa. Den 10. juli passerte vi Suezkanalen
etter å ha vært seks måneder sønnafor Suez. I Port Said. strømmet bombåtene
til med Gamla Moses i spissen, og jeg fikk overrakt en elegant snusbrun
pinstripe dress med krav om de siste 12 pundene.
Det var bare det at i løpet av det halve året hadde
jeg vokst fem centimeter og lagt på meg ti kilo – armer og bein stakk milevis
ut av ermer og bukseben. Skipperen gjorde det klart for meg at det ikke var
skredderens feil at jeg a) hadde vokst som en bønnestengel, og b) at Kollbjørg
hadde kommet tilbake til Suez fem måneder for sent – så skredderen fikk de sine
siste 12 pund. Jeg fikk aldri brukt den fine dressen – noen måneder etter
solgte jeg den i Antwerpen – mer om det senere. Jeg var imidlertid en unyttig
lærdom rikere.
Ved Gibraltar fikk vi beskjed om at vi skulle til
Amsterdam, og mange benyttet anledningen til å mønstre av. Kontraktene den gang
var enten ”7 dager i Nord-Europa” eller ”7 dager i Norge” – det vil si at man
kunne mønstre av med syv dagers oppsigelse bare hvis båten var i henholdsvis
nordeuropeisk eller norsk havn. Etter 18 måneder om bord ble man fristilt, og
kunne mønstre av hvor som helst i verden. 22 mann som sa opp for avmønstring i
Amsterdam, blant dem Roy. Jeg valgte å bli ombord – følg med …
Norges styreformer har gjennomgått mange endringer siden grunnlovsforsamlingen i Eidsvoll i 1814. Selv under unionstiden med Sverige var Stortinget virksomt og gjorde endringer – etter 1905 har vi også gjort viktige endringer.
Store deler av de siste års endringer har gått den menige borger hus forbi – få kjenner valgsystemets detaljer …
Hvem er det i dag som ser at endringene i 1988 og 2005 ble frembragt av våre småpartier?
At de har utnyttet situasjonen til å sikre seg et system som garanterer dem vippeposisjoner og mindretallsregjeringer?
Les nedenfor om utviklingen, og om de endringene som har hatt størst betydning for den enkelte norske borger gjennom tidene:
ga stemmerett til menn som var norske borgere, over 25 år, hadde vært bosatt i landet i 5 år, og var eller hadde vært Embetsmenn, eller som på Landet eide eller over lengre tid enn 5 år hadde bygslet matrikulert jord, eller var kjøpstadborgere, eller som i kjøpstad eller ladested eide gård eller grunn hvis verdi minst var 300 riksdaler sølvverdi.
Norges befolkning i 1814 var 1,03 millioner – etter denne ordningen hadde bare rundt 10 % av landets befolkning over 25 år stemmerett. – den besto uendret de neste 70 år.
Grunnlovsendringer av stemmeretten
1884: Kravet om eiendom fjernet, slik at mannlige borgere med inntekt på 500 kroner (på landet) og byborgere med en inntekt på 800 kroner, og som betalte skatt, fikk stemmerett.
1898: Inntektskravet ble fjernet, og alle menn over 25 år om hadde bodd 5 år i landet ble stemmeberettiget.
1907: Kvinner over 25år med en inntekt over 300 kroner (på landet) eller 400 kroner i byene eller var gift med en mann som betalte slik skatt og var over 25 år, fikk stemmerett.
1913: Ble allmenn stemmerettinnført – også for kvinner.
Stemmerettsalderen var uforandret – 25 år – i 106 år. Den ble nedsatt til 23 år i 1920, I 1946 til 21 år, i 1967 til 20 år og til 18 år i 1978.
Indirekte flertallsvalg
Grunnloven av 1814 fastsatte et valgsystem for Norge der velgerne valgte valgmenn som igjen valgte stortingsrepresentantene. og frem til 1880-tallet mente man at valgmennene skulle være bedre skikket enn den enkelte velger til å bestemme hvem som skulle sitte på Stortinget (systemet er fortsatt i bruk i USA).
Forskjell på By og Land
I Norge har man alltid vært svært opptatt av at valgsystemet skulle sikre at befolkningen på landsbygden skulle være i majoritet fremfor by-befolkningen. Prinsippet har vært nedfelt i Norges Lover i all tid – selv etter 1952, da valgdistriktene ble lagt fylkesvis, ble representasjonen fra hvert fylke slik at hver innbygger teller ett poeng, mens hver kvadratkilometer teller 1,8 poeng.
Grunnloven av 1814 fastsatte antall velgere per valgmann til 50 i byene (kjøpstedene) og 100 på landsbygdene (prestegjeld på landet – Norge hadde 17 prestegjeld). I byene måtte det være mer enn 150 stemmeberettigede for å være eget valgdistrikt.
I 1815 bodde om lag 90 prosent av landets stemmeberettigede i landdistriktene mens bare 10 prosent bodde i byene.
I 1815 hadde landdistriktene 61 representanter mot byenes 26, altså litt flere enn to tredjedeler. I 1816 ble det vedtatt at hvert landdistrikt ikke kunne velge mer enn tre representanter uansett antall stemmeberettigede i distriktet. Dermed kunne ikke antall representanter fra landdistriktene overstige 51 i alt.
Antall representanter fra byene vokste, til de i perioden 1818-1830 hadde over en tredjedel. Da gjeninnsatte Stortinget valgreglene fra 1814 om to tredjedeler til landdistriktene, men hvert landdistrikt kunne velge maksimalt fire representanter – det begrenset økning av representasjonen.
Fra rundt 1835 økte antall stemmeberettigede i byene, og dermed antall byrepresentanter. I 1838 møtte 32 byrepresentanter – det vokste til 50 i i 1859. Landdistriktene møtte med 67 ved hvert storting i samme periode.
Frem til 1859 varierte stortingsrepresentantenes antall ved hvert valg avhengig av antallet valgmenn og antallet stemmeberettigede. Igjen endret Stortinget – i 1859 – paragraf 57 («Bondeparagrafen») i Grunnloven slik at to tredjedeler skulle velges fra landdistriktene og en tredjedel fra byene.
Igjen var hensikten å hindre at byenes representanter skulle dominere. Definisjonen av valgdistrikt på landet ble endret fra prestegjeld til amt, og det ble fastsatt hvor mange representanter som skulle velges fra hvert enkelt amt (landdistrikt) og kjøpstad (by).
Da antall representanter ble økt i 1879, la man til to i landdistriktene og én til byene – det gjorde at byene fikk flere representanter per stemmeberettiget enn landdistriktene. Fra 1840 frem mot 1900 sank landdistriktenes andel av stemmeberettigede fra 90 til 75 prosent. Ved stemmerettsutvidelsene i 1905 økte andelen til 80 prosent. Deretter gikk den jevnt og trutt ned til 70 prosent i 1920. Først ved stortingsvalget i 1949 kom landdistriktenes andel stemmeberettigede ned til om lag 67 prosent (2/3 deler), slik Grunnloven i 1814 bestemte og gjentok i 1859.
Politiske Partier
I årene etter 1814 da Norge var union med Sverige og underlagt den svenske kongen, var det maktkamp mellom kongen og det norske Stortinget. Kongen kunne nedlegge utsettende veto mot Stortingets lovvedtak. Men Stortinget bestemte over skatter og avgifter og bevilgninger over statsbudsjettet. Uten Stortingsbevilgninger kunne kongen gjennomføre lite.
Kongen valgte selv medlemmene av den norske regjering uten hensyn til sammensetningen av Stortinget. Regjeringens medlemmer hadde ikke rett til å møte i Stortinget, og unngikk dermed debatt og kritikk fra Stortinget. Embetsmannsklassen egjerte landet sammen med kongen og regjeringen var i stor grad uavhengig av Stortinget
Partier er ikke nevnt i den opprinnelige grunnlovsteksten, og mellom 1828 og 1842 forbød Grunnloven partier. Derfor tok det 70 år før det ble dannet politiske partier i landet, På midten av 1800-tallet var flertallet av Norges befolkning bønder, og bondeopposisjonen begynte etter hvert å samle seg.
Det ble snakket om politiske partier fra midten av 1800-tallet, men dette var kun grupper som samlet seg om visse interesser – innad i de ulike samfunnsklassene – bønder, borgere og embetsmenn.
Søren Jaabæk var fører for en gruppering bønder på Stortinget. Han allierte seg med Johan Sverdrup, den senere Venstre-lederen, og dannet med det dannet grunnlaget for et organisert venstreparti. I 1859 ble Reformforeningen ble opprettet, ledet av Johan Sverdrup – det første forsøk på å skape et organisert samarbeid mellom liberale byrepresentanter og bøndene. Det ble ikke noen suksess, men mot 1870-årene ble det skapt et samarbeid gjennom bondevennforeningene.
Parlamentarismens gjennombrudd i Norge kom i 1884, da en lang strid om regjeringsmedlemmene skulle møte i Stortinget ble endelig avgjort ved Riksrett. Stortinget hadde tre ganger vedtatt en grunnlovsendring som ga regjeringsmedlemmene adgang til Stortinget, og tre ganger hadde kongen lagt ned veto.
Kongen kunne ikke Stortinget gjøre noe med, men stilte regjeringen for riksrett for å ha nektet å iverksette et stortingsvedtak. Regjeringen Selmer ble fradømt sine embeter, og kongen ble tvunget til å utnevne opposisjonens leder Johan Sverdrup fra Venstre til statsminister i en regjering med støtte fra flertallet i Stortinget.
Venstre og Høyre
Betegnelsene «venstre» og «høyre» var mye brukt mens kampen raste, og det endte med at partiene Venstre og Høyre ble stiftet i 1884. Til tross for Riksrettssaken forekom det flere tilfeller etter 1884 hvor regjeringer ble sittende til tross for manglende flertall i Stortinget. Johan Sverdrup gikk ikke av da mistet flertallet bak sin regjering alt 1886.
Både i 1893 og 1894 ble Høyreregjeringen Stang sittende til tross for flertallets mistillit. Emil Stang ble den første statsminister til å gå av etter tapt kabinettsspørsmål (1891).I 1903 var første gang en regjering gik av etter et valgnederlag (Otto Blehr, Venstre). Høyre godtok parlamentarismen først etter 1905.
Partidannelsene førte til at systemet med valgmenn kom under kritikk. Valgmanssystemet ble erstattet med direkte flertallsvalg i enmannskretser i 1905 (se nedenfor). Etter at Venstre og Høyre ble stiftet, med Arbeiderpartiet like etter, pilte de politiske partiene en stadig viktigere rolle i det norske demokratiet.
Arbeiderpartiet.
I sin kamp mot Høyre ønsket Venstre å utvide stemmeretten til de lavere samfunnslagene, men i 1887 dannet arbeiderne sitt eget parti: Det forenede norske Arbeiderparti, senere Det norske Arbeiderparti. Det norske Arbeiderparti endret navn til Arbeiderpartiet i 2011. I motsetning til Høyre og Venstre ble ikke Arbeiderpartiet dannet med utgangspunkt i grupper som allerede var representert på Stortinget. Partiet fikk sin første representant i 1903.
I 1919 ble Arbeiderpartiet medlem av Komintern, som var en internasjonal sammenslutning under ledelse av det sovjetiske kommunistpartiet. Dette førte til at en moderat fløy brøt ut av Arbeiderpartiet og dannet Norges Socialdemokratiske Arbeiderparti i 1921. Da Arbeiderpartiet gikk ut av Komintern i 1923, brøt en annen gruppe ut av partiet og dannet Norges Kommunistiske Parti (NKP). I 1927 ble Arbeiderpartiet og de mer moderate sosialdemokratene samlet igjen, og partiet ble for første gang det største på Stortinget.
Norges Kommunistiske Parti
Etter at Norges Kommunistiske Parti brøt ut av Arbeiderpartiet i 1923 var det representert på Stortinget i 1927-30, 1945–49 og 1953-1961. I 1973 deltok NKP i valgsamarbeidet Sosialistisk Valgforbund, og siste stortingsmann for NKP, Reidar T. Larsen, ble valgt inn på den listen. NKP trakk seg senere fra dette samarbeidet og stilte som eget parti, men har ikke kommet inn på Stortinget igjen. I 1975 meldte Reidar T. Larsen seg inn i Sosialistisk Venstreparti sammen med resten av partigruppen og ble til Sosialistisk Valgforbund i 1975.
Splittelser i Venstre
Partiet Venstre har gjennomgått en rekke splittelser og avskallinger. Først brøt en lavkirkelig fly ut allerede i 1888 og dannet eget parti under navnet Moderate Venstre. Det var representert på Stortinget 1888–1906. Partiet gikk i 1906 inn i Høyre og ble med i Samlingspartiet, et parti av høyrefolk og moderate venstrefolk som ble dannet i 1903 og ønsket en borgerlig front mot sosialistene. Det var representert på Stortinget 1903–09, men gikk så i oppløsning.
En radikal fløy av Venstre stilte til valg som De forenede norske Arbeidersamfund og kom inn på Stortinget i 1906, det endret i 1911 navn til Arbeiderdemokratene og i 1921 til Det Radikale Folkeparti. Partiet var representert på Stortinget til 1906-1936, men gikk tilbake i Venstre i 1940.
I 1909 ble Frisinnede Venstre dannet av en konservativ del av Venstre. Partiet samarbeidet tett med Høyre og var på Stortinget 1909–36. Det skiftet navn til Frisinnede Folkeparti i 1932 og gikk gradvis opp i Høyre. Den første kvinnen som møtte på Stortinget, Anna Rogstad, var fra dette partiet.
EF-striden splittet partiet Venstre på ny og «ja»-siden brøt i 1972 ut, først under navnet Folkepartiet Nye Venstre, så Det Nye Folkeparti. som fikk en stortingsgruppe på 8. Ved valget i 1973 fikk det inn én representant. Partiet skiftet navn til Det Liberale Folkeparti i 1980 og ble gjenforent med Venstre i 1988. Venstre var helt ute av Stortinget i to perioder, 1985 til 1993.
Bondepartiet
Bondepartiet ble stiftet i 1920 av Norsk Landmandsforbund (det som i dag heter Norges Bondelag). men skiftet navn til Senterpartiet i 1959. Dagens Senterparti er uavhengig av Bondelaget.
Kristelig Folkeparti
Kristelig Folkeparti ble dannet i 1933 som en reaksjon på at predikanten Nils Lavik fra Hordaland ikke ble nominert til stortingsvalget av Venstre.
Sosialistisk Folkeparti
I 1961 ble et helt nytt parti – Sosialistisk Folkeparti (SF) – startet av utbrytere fra Arbeiderpartiet – de som var uenige i partiets utenriks- og forsvarspolitikk, særlig NATO-medlemskapet. Det nye partiet fikk to representanter på Stortinget ved valget i 1961. Under kampen mot EF (senere EU) på begynnelsen av 1970-tallet samarbeidet SF med andre deler av venstresiden i norsk politikk,
I 1973 dannet SF, NKP, Demokratiske Sosialister – AIK (en utbryterfraksjon av EF-motstandere fra Arbeiderpartiet) og noen uavhengige sosialister, Sosialistisk Valgforbund (SV). I 1975 ble SV omdannet til Sosialistisk Venstreparti (SV). SF gikk opp i dette og opphørte som eget parti i 1976. SV ble imidlertid på mange måter en fortsettelse av SF.
Anders Langes Parti
I 1973 ble Anders Langes Parti til sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep (ALP) dannet, og partiet ble representert på Stortinget samme år. I tråd med navnet var dette et parti som henvendte seg til folk som var misfornøyd med skattenivået i Norge. Anders Lange døde i 1974, og i 1977 skiftet partiet navn til Fremskrittspartiet.
Norges valgordninger I
1905: Direkte flertallsvalg i enmannskretser
I 1905 ble valgmanssystemet erstattet av enmannskretserhvor man trengte 50 % av stemmene for å bli valgt. Oppnådde man ikke 50 % av stemmene ved første valgomgang ble det gjennomført gjenvalg. Dette favoriserte de største partiene og gav et stort styringstillegg. Systemet til at Arbeiderpartiet i 1915, med 33 % av stemmene bare fikk 15 % av setene i stortinget (enmannskretser er fortsatt i bruk i Storbritannia – det umuliggjør i praksis småpartier). Arbeiderpartiets fremvekst fikk Venstre, det største partiet, som tidligere hadde vært redd for at det ville favorisere Høyre, til å gå med på å innføre forholdstallsvalg.
I 1907 fikk kvinner over 25 år med en inntekt over 300 kroner (på landet) eller 400 kroner i byene eller var gift med en mann som betalte slik skatt og var over 25 år, stemmerett. Endelig, i 1913, ble allmenn stemmerett – også for kvinner – innført.
1919: Forholdstallsvalg i flermannskretser
For å oppnå større likhet mellom antall stemmer og antall representanter som blir valgt inn ble det i 1919 innført forholdstallsvalg i flermannskretser. Valgkretsene ble redusert til 29. Loven foreskrev at mandatfordelingen skulle e beregnet etter den d’Hondtske fordelingsmetode, som forutsetter at det stemmes på klart definerte partilister, det ble derfor også vedtatt regler for oppsetting av lister og registrering av partinavn. Stemmetall for hver enkelt liste i valgdistriktet divideres den naturlige tallrekke (1,2,3, osv.). Antall stortingsrepresentanter ble fastsatt til 150, 100 skulle velges fra landdistriktene og 50 fra kjøpstedene. «Bondeparagrafen» ble med andre ord opprettholdt.
I 1952 opphevet Stortinget ordningen med at landdistrikt og byer skulle velge representanter hver for seg (bondeparagrafen), samtidig som fylkene ble gjort til valgdistrikter, som dermed ble redusert fra 29 til 20 (nå 19), slik at hvert enkelt distrikt fikk et større antall representanter å velge. Antallet mandater fra Norges 19 fylker avhenger av befolkningstallet og geografisk størrelse: Hver innbygger teller ett poeng, mens antallet kvadratkilometer teller 1,8 poeng.
Dessuten ble fordelingsmetoden endret ved at første delingstall ble satt til 1,4 i stedet for 1 (kalt (Sainte. Lagües modifiserte metode).
Sainte. Lagües modifiserte metode
Fordelingsformelen er Q = V /(2m + 1)
Der V = det totale antallet stemmer et parti har fått, og
m = er antallet mandater som er tildelt partiet så langt (dvs. ved første beregning = 0 for alle).
Det partiet som har den høyeste kvotienten (Q) får tildelt det neste mandatet, og kvotienten (Q) beregnes på nytt for neste mandat. Denne prosessen fortsetter inntil alle mandater er fordelt. Sainte-Laguë metoden sikrer ikke et parti som får mer enn halvdelen av mandatene. For eksempel vil syv mandater til fordeling og stemmetallene 53,000, 24,000 og 23,000, resultere i en respektiv mandatfordeling på tre, to og to seter:
Norge endrer kvotientformelen for partier som så langt ikke har fått tildelt noe mandat (m = 0) fra V til V/1,4. Det betyr at rekkefølgen av divisorene endres fra opprinnelig 1 – 3 – 5 – 7 … til 1,4 – 3 – 5 – 7 … Dette gir litt fordel til de største partiene fremfor partier som – med en liten margin – vunnet et mandat dersom den umodifiserte metoden hadde vært anvendt.
Norges Valgordninger – II
I 1972 ble valgdistriktene redusert til 19, idet Bergen og Hordaland ble til ett fylke. Antall stortingsrepresentanter ble økt fra 150 til 155 ved at Oslo og Akershus fikk øket sine antall med henholdsvis tre og to. I 1985 ble antallet Stortingsrepresentanter utvidet fra 155 til 157.
Norges Valgordninger – III
I 1988 ble ordningen med utjevningsmandater vedtatt i Stortinget. Antall stortingsrepresentanter ble økt fra 157 til 169, der 157 representanter skulle velges som distriktsrepresentanter og 8 som utjevningsrepresentanter. Et utjevningsmandat er et mandat som tildeles for å sikre partiene ved stortingsvalg en større forholdsmessig representasjon etter stemmetallene på landsbasis enn det tildelingen av distriktsmandater tilsier. Ordningen betyr at et parti med lav oppslutning i et fylke likevel kan motta et utjevningsmandat der på grunn av oppslutningen i resten av landet.
Denne ordningen befestet de små partienes rolle i Stortinget. Som motvekt ble det bestemt at bare registrerte partier kunne få utjevningsrepresentanter, og det ble innført en sperregrense på 4 prosent landsoppslutning for å oppnå utjevningsrepresentanter. Partier som oppnådde distriktsmandater skulle kunne beholde disse selv om de ikke kom opp i 4 prosent av stemmene. Bestemmelsen om Saint Laguë’s metode ble flyttet fra valgloven til Grunnloven.
Norges Valgordninger – IV
I 2005 ble antall distriktsrepresentanter redusert fra 157 til 150, men det ble opprettet ett utjevningsmandat for hvert fylke (19), fortsatt i alt 169. Ett mandat fra hvert fylke blir fordelt etter den landsdekkende stemmefordelingen. En sperregrense på 4% av totale stemmer for at et parti skal kvalifisere for tilleggsmandat. Et parti under sperregrensen vil fortsatt kunne oppnå mandater fra fylker der de har tilstrekkelig oppslutning.
Ved valget i 2005 fikk Venstre 5,9 % av stemmene på landsbasis og i alt 10 mandater, hvorav fire utjevningsmandater. Et av Venstres utjevningsmandater gikk til Finnmark, selv om partiet der bare fikk 826 stemmer (2,2 %) mens Høyre mottok 3.439 stemmer i Finnmark (9,3 %) og lå nærmest til å vinne et mandat, men mistet likevel sitt ene Finnmarksmandat. Både dette og det forrige forsøket på å rette opp representasjonen bedret representasjonen for små partiene, mens det bare gjorde forholdene verre for de styringsdyktige partiene.
Stortinget
Fram til 2009 var Stortinget delt i to avdelinger ved lovbehandling. En fjerdedel av representantene utgjorde Lagtinget, resten Odelstinget. Fordelingen skjedde ved Stortingets første konstituering etter et valg. Lovforslag ble først behandlet i Odelstinget. Dersom det gjorde positivt vedtak, gikk dette videre til Lagtinget, som kunne bifalle eller foreslå endring (gjerne på formen «Odelstingets vedtak bifalles ikke. § X antas å burde lyde …»). Når et forslag (eller endret forslag) var vedtatt av begge ting, ble det sendt Kongen i statsråd for sanksjon.
Dersom Odelstinget og Lagtinget forble uenige, gikk saken til behandling i plenum, der det var krav om to tredelers flertall for gyldig lovvedtak. Ved riksrettssaker var det tidligere Odelstinget som besluttet tiltale, mens et utvalg av Lagtingets medlemmer utgjorde domstolen sammen med et utvalg av høyesterettsdommere.
Komiteer
Mesteparten av det faktiske arbeidet foregår i komiteene. Fordeling av saker på de ulike komiteene er fastsatt i Stortingets forretningsorden. Det er tolv faste fagkomiteer på Stortinget. Hver representant sitter i en komite. Alle partier skal ha en representant i kontroll- og konstitusjonskomiteen. Små partiers medlem av denne komiteen kan velge å også sitte i en annen komite. Saker som Stortinget skal ta stilling til, blir først sendt til de faste komiteene hvor de behandles.
Unntaket er budsjettarbeidet: Når Regjeringens budsjettforslag kommer til Stortinget i oktober, avgjør ledelsen sammen med de parlamentariske lederne hvordan budsjettet skal behandles.
Stortingets presidentskap består av president og fem visepresidenter. De leder det daglige arbeidet i Stortinget. Når tinget ikke er samlet, treffer presidenten forføyninger når det er påkrevet. Stortingspresidenten har ingen særlig myndighet etter Grunnloven og er forventet å ha en rolle hevet over den daglige politikken. Stortingspresidentenes oppgave er – i tillegg til representasjon – å lede møter i Stortinget.
Stortingsrepresentantene blir fordelt mellom fylkene med en formel hvor en innbygger teller ett poeng og en kvadratkilometer teller 1,8 poeng. Dette blir deretter delt på antall stortingsrepresentanter (169). Fordeling for stortingsvalgene i 2013 og 2017 var: